Twitter

Facebook

Uitgeverij De Contrabas
Man zoekt bal van Sander de Vaan -- de voetbalbundel voor dit WK

Elders

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Harry J.M. Kleinhoven

Poetry slam! De auteur deed het goed in 2010. Stond in de finale van de NK Poetry Slam (Utrecht, 10 dec 2010).

Vandaag: stellingen uit het ongerijmde. Ik noem ze even (naar de al aangegeven genummerdheid) 1a, 1b, 2a, 2b, 3a, 3b.

In 1a een gemiste kans. Wel het lidwoord voor "vluchtjongen" weglaten, niet voor de nakomende zelfstandige naamwoorden? Het lijkt onlogisch, wellicht vergeten, of anders: het betreft een meervoud. En dat had het raadsel vergroot. (In de regel erna moet dan natuurlijk staan "ooit mogen zij".)

1b breidt uit op wat 1a al aankondigt: het vluchtelingenprobleem, niet echt opzienbarend, wel een tikje vilein.

2a lijkt me een inkoppertje, niets origineels aan.

2b doet denken aan "Melk moet": de dood is universeel.

3a en de melancholie: inkoppertje.

3b en het draadjesvlees: fraaie vondst.

Over het geheel genomen leest dit als een analyse in de heimwee, van 3 kanten bekeken (resp. beleving van buiten; beschouwend; beleving van binnen), met als stiekeme verzuchting misschien wel: kijk mij eens gaan!

Hoe zou dit het op een slampodium doen?

Paul van de Wiel

Erg goed, Harry, en op dit podium ook.
Paul

Lilian Caessens

Harry, je zegt:

In 1a een gemiste kans. Wel het lidwoord voor "vluchtjongen" weglaten, niet voor de nakomende zelfstandige naamwoorden? Het lijkt onlogisch, wellicht vergeten, of anders: het betreft een meervoud. En dat had het raadsel vergroot. (In de regel erna moet dan natuurlijk staan "ooit mogen zij".)

A. Ik vind het een prima openingsregel. Zonder en met voorzetsel.

B. Prima enkelvoud hoor.

--

Ik vind het een sterk gedicht.

Harry J.M. Kleinhoven

@ Lilian. 'voorzetsel' ?

sodade

Ah, wanneer houdt de klerk op om met zijn aan de tong genat schrijnwerkerspotlood een tekst - waar hij n i e t s aan te zeggen heeft - kapot te neuken!
M. Tritsmans eens beluisteren. Gisteren in Babel, op radio Klara.
http://radio.klara.be/radio/10_programmas.php?datum=110125&xml_program=KL04110125LBAB.xml
vanaf minuut 36 en een half.

Lilian Caessens

@ Harry. Als jij nu eens begint je eigen fouten te verbeteren.

Harry J.M. Kleinhoven

@ Sodade. Tritsmans beluisterd. Sympathiek.

Dan dit gedicht. Alliteratie, assonantie, binnenrijm, metrum, hyperbool, ellips, etc., al die dingen die *poëzie* maken, hoeveel daarvan vinden we terug in dit gedicht? Welgeteld 2, t.w. de binnenrijm vlucht-terug, en de alliteratie buigen-bang. Het gedicht is dus ook nog eens nauwelijks melodieus.

Natuurlijk, de dichter zal gerust sympathiek zijn, dat neem ik onmiddellijk aan, echter dat doet hier niet ter zake, wat we hier beschouwen is dit gedicht qua poëtisch gehalte, en dan zeg ik, hoe spijtig ook: nee.

Wibo Kosters

Beste Harry, Sodade, Lillian,
Bedankt voor jullie reacties.
Paul, bedankt voor het applaus voor Harry

Harry, dank voor je analyse van mijn gedicht.
Ik wil daar toch even op reageren.

Te beginnen met 'stellingen uit het ongerijmde'. Mooie vondst, zou in een gedicht kunnen. Maar doet niet ter zake, dus we zullen het weglaten.
Indeling 1a t/m 3b klinkt goed. Op rij:

1a. De gemiste kans. Je mag vluchtjongen beschouwen als een eigennaam. Vandaar geen lidwoord.

1b. Vluchtelingenprobleem is prachtig gevonden, maar daar gaat het gedicht niet over.

2a. Een inkoppertje klinkt voor mij als iemand die naar een Picasso kijkt en zegt dat zijn dochter van 4 het ook gekund had.

2b. Melk moet, de dood is universeel. Geen commentaar

3a. De melancholie als inkoppertje. Als je daarmee doelt op het gebruik van het woord melancholie zelf: de melancholie is hier bindmiddel, de duiding hoe we om kunnen gaan met het duister, en daarom noodzakelijk. Als je doelt op mijn definitie van melancholie: google 'melancholie is' en je zult een heleboel definities tegenkomen. Deze definitie staat nog niet elders, en komt voor mijn persoonlijke rekening.

3b. Dank.

Met betrekking tot je tweede bericht. Alle dingen die poëzie poëzie maken zijn vooral ook truukjes die we uitvoeren. Ik vind dat poëzie vooral evocatief moet zijn, en dat truukjes leuk zijn voor goochelaars. Jij zult wat anders vinden, en dat is goed.

Ten slotte vind ik de vraag hoe dit gedicht het op een slampodium zou doen toch enigszins apart. Dat ik poetry slammer ben heeft niks met dit gedicht te maken.

Harry J.M. Kleinhoven

@ Wibo. Opmerkelijke definitie van "inkoppertje" heb je daar. ;-) Misschien wil ik nog even wat meer er over zeggen? ~

2a is er voor mij zo één omdat "duister" en "zwart" qua gevoelservaren in elkaars overeenkomend gebied liggen, als in een Venn-diagram elkaar vrijwel compleet overlappen. Dát is in poëzie dus niet echt interessant. Datgene wat *niet* overlapt echter wel, en dan daar frisse woorden aan geven. Tevens: de stelligheid van de bewering, met woorden als "is" en "altijd", maken dat het buiten de menselijke maat valt, en daarmee onwaar-achtig wordt. Als lezer ben je me daar kwijt.

In 2b gebeurt bijna hetzelfde als in 2a, maar wat het daar redt is de andere benadering: niet stellig, juist open en twijfelend, zoekend. Waar-achtig dus.

In 3a echter gaat het gedicht n.m.m. echter opnieuw onderuit door stelligheid ("is") en door de Venn-diagrammatische verbinding van "melancholie" met "wat je [..] verloren hebt". Ik begrijp de rol die je de "melancholie" geven wilt, alleen zou het (veel) sterker zijn geweest het zich te *laten ontdekken*, dus door het juist *niet* te benoemen. En heb je daadwerkelijk daar een definitie geplaatst, of toch een poging tot poëtische invulling? Ik geloof nl. niet dat het een definitie is door je gebruik van het woord "ontrafelen".

1a en "vluchtjongen" als eigennaam, nee, die had ik nooit bevroed. Dat is dan ook het vervelende nadeel van schrijven zonder hoofdletters, iets moderns zeker? ;-)

1b Waar het gedicht 'over gaat' doet er niet toe, een gedicht wordt ervaren, is niet een verslag of zo.

Wat je in je slot aangeeft, de zgn. "truukjes"... enig dédain kan je daar niet ontzegd worden. Nadruk op evocatie is, vind ik, echt onvoldoende, het moet ook nog eens lekker bekken, zangerig zijn. De zgn. "truukjes" helpen daar enorm bij. Hebben zelfs een mnemotisch effect: dichtregels worden onthouden (kunnen worden geciteerd).

Wibo

beste Harry,

Bedankt voor de uitleg. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn poëzie nog nooit met een venn-diagram geanalyseerd heb zien worden:-)
Evenwel heb je een punt.

Ik deel je mening met betrekking tot 'is' en 'altijd' niet. Zoals een docent van mij het altijd zegt: durf te generaliseren. Dat is ook de menselijke maat.

De melancholie had impliciet gemogen, dat ben ik met je eens.

Hoofdlettergebruik vind ik niet zo nodig. Iedereen kiest dat voor zichzelf, ik vind het mooier zonder.

Mbt dédain: enig dédain kan me gerust ontzegd worden. Ik ben niet zo bezig met, laten we het woord nog maar eens gebruiken, truukjes, in die zin dat het voor mij geen overweging is bij schrijven.
Ieder zijn ding.

Diana Hoogenraad

stel je het wit van melk voor, ik zou er van maken, Stel je melk voor

Net iets spannender,

groet,

Diana

Diana Hoogenraad

nog even een aanvulling, melk doet al wit aan

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd gepubliceerd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Uitgeverij De Contrabas
Das Haus am Salzhof. Pension in Brandenburg a/d Havel, dichtbij Berlijn. Vanaf 10 augustus 2013.

Cookies

De Contrabas maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie Zie hier
.

september 2014

ma di wo do vr za zo
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Colofon

Redactie: Chrétien Breukers. Reacties onder eigen naam of dichters- pseudoniem zijn zeer welkom. Anonieme of niet ter zake doende reacties worden verwijderd.

Pageviews


Sinds 21 augustus 2005

Categorieën