Colofon

Dit is weblog De Contrabas. Begonnen op 21 augustus 2005 door Ton van ’t Hof en Chrétien Breukers. Laatste bericht zal worden geplaatst op 21 augustus 2015, of ergens rond die datum. De weblog zal blijven bestaan, om de rijke archieven niet aan de digitale vergetelheid prijs te hoeven geven.

De redactie was in handen van Chrétien Breukers. De reactiemogelijkheid is gesloten, omdat de website niet ten prooi wil vallen aan eindeloze reeksen spam of aan reacties van notoire internettrollen. Mailen over de website kan aan decontrabas[at]hotmail.com

De boeken van Uitgeverij De Contrabas worden geleverd via Liverse, via CB of direct via Liverse. Eind augustus gaat de nieuwe website van uitgeverij De Contrabas, met bestelinformatie, online.

augustus 2015

ma di wo do vr za zo
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Mirjam den Broeder

Een speelt zich kennelijk een enorm drama af, maar ik kan er weinig kop, staart, samenhang of betekenis aan ontdekken. Hierdoor 'voel' ik het drama niet. Een 'kaal' gedicht in mijn beleving.

Ruud Poppelaars

Zijn er bij plaatsing regels weggevallen?

Het begin vind ik erg goed; de eerste 5, wellicht eerste 6/7 regels.
Maar dan stokt het me opeens teveel. Jammer. Maar misschien is
dat juist ook de bedoeling.

Harry J.M. Kleinhoven

Weinig subtiel. Dat zgn. shock-effect aan het eind verpulvert alle mogelijke poëzie.

"Kindje dat gedwongen
wordt
dit gedicht
in stukken te hakken."

Chrétien Breukers

Ja, leuk, een potje pingpong naar aanleiding van een gedicht. Wel, niet, etc. Maar eh... en gesprek over het gedicht, is dat mogelijk?

ingrid strobbe

Het gedicht bereikt blijkbaar wat het wil bereiken, nl. niet veel moois en niet veel om te voelen want daar gaat het nu net over : een kind dat gedwongen wordt tot gruwel, schakelt alle gevoel en dus poëzie uit. Het gaat over 'overleven' en dus ook een beetje over de dood.

peter sebastiaan gieselaar

Ingrid, gefeliciteerd met de "tweede keer?" plaatsing op deze site. Ik lees dat dit gedicht gaat over het opmaken van de balans
van de omgeving waarin je opgroeide, waarin je moeder toen (in jouw perceptie als kind) "natuurlijk" een belangrijke plaats innam en de gevoelens die je nu daarover hebt als volwassen vrouw. Daarna trek je dan de "dramatische" conclusie dat jij je emotioneel van je moeder moe(s)t losmaken. Als jij je eerst in dit thema goed hebt ingeleefd, dan denk ik dat alles wat je daarover schrijft (ook de meest onbeduidende details)voor jezelf een belangrijke lading krijgen. En natuurlijk heeft de tekst nog meer impact indien men eigen ervaringen optekent of als zodanig wordt herkent? Wellicht dat daardoor een doorsnee lezer (met andere jeugdervaringen) zich aan de hand van de gebruikte pretentieloze tekst wat minder goed in de dramatiek van het beschrevene kan inleven, wat een mooi "klein" gedicht heef opgeleverd.

Hanny van Alphen

Ik denk, of hoop liever dat ik de laatste regels van je gedicht niet letterlijk hoef te nemen. Je kunt je moeder op meer manieren in stukken hakken.
Die laatste regels slaan voor mij wel het voorgaande dood. Je verwacht wel een dramatisch slot maar dat kan op een minder ontluisterende manier geschreven worden.

Ik zou trouwens eindigen met het middenstuk:
Niemand heeft
kindje
ooit iets beloofd.

ingrid strobbe

@peter: het kleine gedicht heeft niets met mijn moeder te maken maar alles met de gruwel die sommige volwassenen ten aanzien van sommige kinderen (eigen bloed of niet) kunnen voltrekken en daardoor aan het geboorterecht prutsen. In alle gevallen is dit recht het recht op zorg. Het uitblijven van dat recht zit in de laatste schokkende zin/daad.

peter sebastiaan gieselaar

Hi Ingrid, zo heb ik ook de tekst ervaren.
Het feit dat een kind na het "in de wereld zetten" tijdens het opgroeien geen geborgenheid, "veilig zijn gevoel" en afscherming van verantwoordelijkheden heeft die aan volwassenen toebehoren, is een gruwel wat groot trauma en daardoor beschadigde mensen veroorzaakt. Met mijn benoeming van "klein gedicht", bedoel ik de pretentieloze zinnen van het gedicht(wat ik als schrijfstijl sterk vind) en bedoel ik niet om het beschrevene te ridiculiseren:>)

ingrid strobbe

@peter: grote OK

Harry J.M. Kleinhoven

@ Ingrid. Ondanks je uitleg geen enkele herkenning ervan in het gedicht, en dan m.n. in de slotregels. Een heel vreemd woord in dat slot, en dat vergeleken met je uitleg, is het woord "gedwongen".

Gezien je uitleg heb je in het gedicht iets aan de kaak willen stellen: wat mij betreft er volkomen naast.

ingrid strobbe

@harry : goed dat je 't zegt --

Lilian Caessens

Eens met Ruud. Het gedicht belooft meer dan dat het waar maakt. Die eerste regels maken nieuwsgierig, zijn de moeite waard, maar dan zakt het als een dooie diender in mekaar. Jammer.

Rinske Kegel

De eindregel heeft een akelig ritme, die zin is ook in stukken gehakt. Doe je dat expres?
Het gedicht is een hapklare brok, uitgekleed, verbeelding weg, poëzie weg.

ingrid strobbe

@rinske: twintig jaar geleden deed ik dat ja : het schrijven zoals het had plaats gevonden (zonder verbeelding) maar met een akelig ritme om het akelige voorval.

Rinske Kegel

Heb je dit twintig jaar geleden geschreven dan? Het is erg kaal. Ik kan als lezer niks meer doen dan consumeren. Maar proef niks.
Dat vind ik wel jammer.

ingrid strobbe

@rinske: ja, zo lang geleden--maar ok dat je het zegt.

Rinske Kegel

Wel bijzonder dat je zo'n oud werk plaatst.
Is daar een reden voor.

ingrid strobbe

@rinske: zonder reden (het volgende is nieuw)

Rinske Kegel

Ben benieuwd!

dominique stoffelen

zeer sterk, deze!

- met een overrompelend einde

continuez, Ingrid!

- je bent jaren vooruit

Chrétien Breukers

Ik ben het met Dominique eens over dit gedicht. Dit is een sterk vers.

dominique stoffelen

chapeau voor CB, dat 'Kindje' hier een kans krijgt

- want niet evident (cf. hogervermelde kritieken)

pietersz


Mijn zeer opbouwende reactie is verdwenen.
Wie weet hier van?

Chrétien Breukers

De huisregels zeggen, dat anoniem reageren niet is toegestaan. "pietersz" is anoniem. Reacties welkom onder volledige naam of (enigszins, her en der bekend) pseudoniem.

Harry J.M. Kleinhoven

'Pietersz' is zeker niet anoniem, is al jaren met die afkorting (/pseudo) bekend als zijnde Pietersz van Calumburgh, o.a. te vinden op http://www.pietersz.punt.nl .

Bart FM Droog. dienstdoend redacteur

Zelfs als genoemde entiteit enige bekendheid onder dat pseudoniem zou genieten, dan nog zal hij zich moeten houden aan het ondertekenen met voor- en achternaam.

Maar zover ons bekend is gemeld persoon enkel actief in of rond postcodeareaal 9700, wat betekent dat dit pseudoniem in postcodearealen onder de 7000 (het merendeel in dit land) een volstrekte onbekendheid is en daarom niet door ons wordt getolereerd. Punt.

Margo van Stratum

Herhaling aan het begin heeft iets krachtigs. Lijkt was op het hakken van het einde. Het verband tussen begin en einde lijkt zoek en dat klopt op de een of andere manier. Graag gelezen, dat heftige proces van kind zijn en ouder worden en de werkelijkheid denken te leren kennen.

De reacties op dit bericht zijn afgesloten.

Uitgeverij De Contrabas

Cookies

De Contrabas maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie Zie hier
.

Laatste reacties

Pageviews


Sinds 21 augustus 2005

Categorieën