Colofon

Dit is weblog De Contrabas. Begonnen op 21 augustus 2005 door Ton van ’t Hof en Chrétien Breukers. Laatste bericht zal worden geplaatst op 21 augustus 2015, of ergens rond die datum. De weblog zal blijven bestaan, om de rijke archieven niet aan de digitale vergetelheid prijs te hoeven geven.

De redactie was in handen van Chrétien Breukers. De reactiemogelijkheid is gesloten, omdat de website niet ten prooi wil vallen aan eindeloze reeksen spam of aan reacties van notoire internettrollen. Mailen over de website kan aan decontrabas[at]hotmail.com

De boeken van Uitgeverij De Contrabas worden geleverd via Liverse, via CB of direct via Liverse. Eind augustus gaat de nieuwe website van uitgeverij De Contrabas, met bestelinformatie, online.

augustus 2015

ma di wo do vr za zo
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Bennie Sieverink

Een boeiende geschiedenis, alleen dat van die blauwe flessen vind ik wat overdone. Passen whiskyflessen niet beter bij een zeerover, zeker bij een dichtende zeerover.

Joost van Gijzen

De blauwe flessen & boekanier komen uit een kinderboekenweekgeschenk van Tonke Dragt

Bennie Sieverink

Ah, juist

Rinske Kegel

Blauw en blauwe flessen vind ik ook jammer evenals zeerover en zeerover en teveel. Het is een vertelling die mijn ene oor in gaat en het zelfde oor weer uit.
Ik voel me bestolen en dat is dan de enige vondst.

Hanny van Alphen

Het eerste deel lijkt wel geschreven door een scholier. En later, en wordt, en dan, en dat zelfs drie keer in twee regels.

Dan hebben we de voorgeschiedenis gehad.

maar dan krijgen we een stukje persoonlijke geschiedenis.

Ik ben naar de begraafplaats toe gegaan,
toen ik toch naar de tandarts moest.

Kan mij dat nou schelen joh dat je naar de tandarts moest.

Wat betreft de laatste regel ga ik met Rinske mee.

Menno

Mooi, gedichten op Internet: voor iedereen te lezen, lang leve het gedicht. Dat daarna de passant die met een half oor luistert, of de liefhebber die het niets kan schelen, er met een zwarte stift iets onder mag schrijven, is minder mooi voor het gedicht, dat daar maar hangt, en nergens heen kan.

Vandaar, denk ik, het historische systeem met de blauwe flessen: de Boekanier ging er veilig van uit, dat het gedicht bij een enkele glimlachende liefhebber terecht kwam. Ook iets voor te zeggen.

Mirjam den Broeder

@Menno: Het is toch juist de bedoeling van een gedichtenforum dat men reageert c.q. feedback geeft op de geplaatste gedichten?

Paul Hautmans

Liefdevol en provocatief wil ik zijn bij het delen van mijn leeservaring. Bij dit gedicht lukt me dat niet. Voel me niet verrast, meegenomen, ontregeld. Er ontstaat zelfs een gevoel van irritatie: heb je, dichter, de moeite genomen kritisch naar je werk te kijken? Lees je werk van "de groten der aarde"? Heb je geschrapt, geschaafd, herschreven? Heb je geprobeerd de taal uit te benen en wat je te zeggen hebt terug te brengen tot de essentie? Je zult begrijpen, die indruk heb ik niet. Dichten is ook hard werken in menig opzicht.
Paul Hautmans

Bertus Pieters

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat een goed gedicht hier tekort wordt gedaan. Een analyse zou hier op zijn plaats zijn, maar tijd en zin ontbreken. Het ritme is mooi en ontspoort op mooie momenten (steeds weer die zeerover!); het benadrukt zowel de zakelijke toon als de melancholie.

[Maar ik geef toe: voor wie verrast, meegenomen of (o gruwel!) ontregeld wenst te worden door een gedicht, blijft heel veel poëzie natuurlijk een gesloten boek....]

Ruben Hofma

@Hanny Die tandarts is anders een zeer belangrijk gegeven; het is een terugkerend thema in Van der Beeks thema (lees de eerste drie bundels).

Ruben Hofma

*thema moet natuurlijk zijn: bundels

De reacties op dit bericht zijn afgesloten.

Uitgeverij De Contrabas

Cookies

De Contrabas maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie Zie hier
.

Laatste reacties

Pageviews


Sinds 21 augustus 2005

Categorieën