Twitter

Facebook

Uitgeverij De Contrabas
Man zoekt bal van Sander de Vaan -- de voetbalbundel voor dit WK

Elders

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Martijn Benders


Fantastisch dat u Re bent, en u schijnt vast heel fel aan de hemel, maar gedichten schrijven moet u maar aan derden overlaten.

Harry J.M. Kleinhoven

Fijn dat "St-Joris" ook nog even genoemd wordt.

Jacques Santegu

Exotisch gedicht. Qua taal ben ik verkocht. Alleen de regels "ik sta aan de knoppen/van het kloppen in uw borst", lijken me hier minder fraai. De 'little boy' bijvoorbeeld vind ik dan wel weer een ‘schitterend’ anachronisme.
Straal me niet dood als ik zeg dat ik inhoudelijk niet veel zinnigs kwijt kan over dit gedicht.

Martijn Benders

"Mijn moraal ligt in de kelder te trekken aan zijn ketens."

Jacques Santegu http://www.krakatau.nl/?tag=jacques-santegu

Jacques Santegu

Dat is erg attent van je, Monseigneur,
maar wie is daar nu mee gediend? Een schertsfiguur misschien?

Martijn Benders


Pruikman, Jacques. Pruikman.

Jacques Santegu

Inderdaad, Little Boy heeft zijn doel niet bepaald gemist. En nu stop ik met zeveren. Leg liever uit waarom je dit gedicht zo abominabel vindt. Dat zal een hoop interessanter zijn dan deze debiele 'discussie'.

Inkwith Barubador

Ik ben Re.
Mijn dicht is open, maar ik zie de hordes
Klaar om mij te verscheuren
Want het licht moet gedoofd
En mijn chakra's gesloten
Tot het einde der wereld
Zal ik zingen

Martijn Benders


Uitleggen waarom dit een abominabel gedicht is - dat is iemand vragen om van een drol te bewijzen dat ie stinkt. Dat hoef je dus helemaal niet te bewijzen, je hoeft alleen even een nanoseconde naar je neusgaten te luisteren.

Fra&z.

Als Re inderdaad beheerst, wat hij allemaal zegt te beheersen in dit gedicht, heeft 'ie er een mooi potje van gemaakt.

koenraad goudeseune

Walt Whitman meets Frederik?

koenraad goudeseune

'Dazzling and tremendous how quick the sunrise would kill me, / If I could not now and always send sunrise out of me'

'Verblindend en ontzagwekkend hoe snel de zonsopgang mij zou doden, / Als ik niet nu en voor altijd de zonsopgang uit kon stralen.'

(Vertaling Tsead Bruinja)

Runa De Moudt

Ik heb heel erg mijn best gedaan, maar na het zevende vers was mijn aandacht helemaal op. Ik dacht dan dat er misschien nog een clue ging komen of zo, en heb dus mijn aandacht bijeengeraapt om de laatste drie verzen nog op te pikken. Niet dus. Ik mis relevantie. Het hele gedicht geeft me de neiging om te gillen "Kan mij wat schelen dat jij Re bent."

Ja, Walt Whitman, maar Walt Whitman had nog wel relevantie als Amerikaanste Amerikaan in Amerika. Wat doet Re hier op het forum van De Contrabas?

RHCdG

Als Arjen Duinker honderd miljoen keer zegt dat de zon mooi schijnt is het in orde; als de zonnegod Re hier twaalf keer zegt dat ie is, gaat het forum mauwen. Ik vind het geen slecht gedicht, in elke strofe is er volop muziek en assonantie, herhaling, omkering enz. en het is helemaal opgebouwd rond die machtige heerser die de zon voor de Egyptenaren was. Prima.

Tedje Wagt

Wat men er ook van mag vinden, dit gedicht (naar mijn smaak toch iets te veel een megalomaan gedrocht),inspireerde mij met veel plezier niet alleen Leopold's Cheops (wat een subliem taalgebruik)en G.Starink's De weg naar Egypte te herlezen, maar vooral bij 'De heilige Antonius' van Flaubert opnieuw lichtelijk buiten zinnen te geraken.

Martijn Benders


'Als Picasso een blokje schildert mag het wel, maar schildert mijn neefje een blokje dan is het plots geen kunst'.

U luisterde naar de Nationale Omroep Ter Bevordering van de Kritische Kaalslag, met 'Roepie Roepie Rutger' en zijn modernistisch-verlopen bibliotheekpasje.

Runa De Moudt

Het is een gedicht dat misschien wel werkt op een podium, als de dichter een goed performer is.

RHCdG: Er zit inderdaad wel iets in, misschien zelfs te veel. Mijn aandacht houdt het niet vast, maar dat kan aan mij liggen. :)
Heb jij alle twaalf verzen met dezelfde of stijgende interesse kunnen lezen?

RHCdG

@Runa: ik heb elke strofe met plezier gelezen, omdat er in elke strofe op het stuk van de klank met name voldoende te beleven valt. Een stijgende belangstellingslijn wordt door het gedicht zelf min of meer tegen gegaan, doordat het basisgegeven telkens in de eerste regel wordt herhaald; daardoor begin je telkens opnieuw. Toch zit er ook een opbouw in, en de laatste regel vind ik erg mooi.

@Tedje: die megalomanie is uiteraard een aspect van de zonnegod die hier spreekt.

@Martijn: ondanks je gebrek aan talent hou je toch maar mooi de moed erin. Dat vind ik erg te waarderen.

Martijn Benders


Kijk aan, in de omgekeerde wereld ben ik een zwart gat, schijnbaar. Hoe onrustbarend.

Runa De Moudt

Hm, ik heb het opnieuw geprobeerd, maar het lukt niet. Voor mij is het klankspel alleen niet genoeg.

tedje wagt

Beste Martijn gedraag je toch een beetje volwassen. Beperk je tot dit gedicht. Laat anderen hun mening en visie. Wat je er allemaal bij sleurt slaat immers nergens op, alleen jouw eigen beperkte visie op de dichtkunst stel je centraal. En dat op een schreeuwerige, verongelijkte toon. Niet mijn kopje thee.

Martijn Benders


Welk klankspel? Bedoelt u 'Fabuleuze fallus' of 'ik spuit een stroom in de woestijn'? Of is Rutgermans zo onder de indruk van 'khu, sahu, ka en ba' en weet hij niet dat dat gewoon doorsnee Egyptische termen zijn?

Lilian Caessens

Nou ja, ik typte vannacht al, dat ik het weliswaar teveel van het goede vind, dat ook ik moeite heb mijn aandacht erbij te houden, maar dat het gedicht het niet verdient zo afgebrand te worden vanwege het genietbare, originele taalgebruik. Sommige gedichten kun je maar best vaker lezen. Dit is er zo een. Wel denk ik, dat de dichter ook een kans heeft laten liggen, want het gaat maar door, het gaat maar door. Er moet een reden zijn, waardoor de lezer terugkomt om te herlezen. En die 'noodzaak' voel ik onvoldoende, omdat er te weinig beklijft.

Runa De Moudt

Ja, dat dus.

buigt

Mijn kennis van de oude Egyptische re-ligies was een beetje roestig geworden, maar na een uur of wat wikiën ben ik weer helemaal bij. En het staat inderdaad allemaal in dit gedicht. Ja wat de mensen toch niet allemaal verzinnen als de zon de hele dag schijnt.

Dit soort godsdiensten zie je dan ook doorgaans niet in onze landen. Hier heb je toch meer een voedingsbodem voor donkere, zompige, kraaiengeloven. De invloed van het klimaat op religies wordt volgens mij danig onderschat.

Goed, ik heb me dus nogal vermaakt met dit gedicht. Had wat korter gekund en ook al die namen en opsommingen mogen van mij weg, maar wat blijft is toch een soort wijdlopig gedragen (valse) bewogenheid, die op het eind te grazen wordt genomen door max factor 60. Verrassende en grappige laatste regel kortom.
Ik kan mij bij herlezing niet aan de indruk onttrekken dat dit gedicht gezien moet worden met de tong in de wang.

De dichter staat regelmatig op het podium, zo verneem ik. Daar lijkt me dit gedicht uitermate geschikt voor.

Lilian Caessens

Ja, op een podium kan ik mij dit ook prima voorstellen.

Lilian Caessens

En dan een laatste reactie nog. Ik stelde mij de vraag: "had ik dit geschreven willen hebben?" Wel, dan is mijn antwoord "ja". Dus die weegschaal....

Kees Borgdorff

Ik heb de Zon geraadpleegd. Hij zei:
'Ego-rijke Ré, Egyptisch stipje van Me,
nog steeds last van opsommingsziekte en
Nadallerij?
Nooit oog gehad voor Het Tegendeel?
Kom dan hier eens kijken.
Hier verschrompelt jouw Poëzij!

koenraad goudeseune

Niet onbelangrijk misschien is de lezing van Genisis 1 vers 3: 'En God zeide: Daar zij licht. En daar werd licht.' En pas in vers 14 daartoe de atributen schept waaronder de zon: 'En God zeide: Dat er lichten zijn in het uitspansel des hemels, om scheiding te maken tussen den dag en tussen den nacht.'
En daarmee de Babylonische suprematie qua godheden, gekarakteriseerd in de zonnegod, van de kaart veegt.

Eliane

'Ik beheers miljoenen': 'I am large, I contain multitudes.' Whitman of toeval, dat weet ik niet.
etc.
Ik veronderstel dat Mijnheer De Laere veel plezier had terwijl hij dit schreef?

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd gepubliceerd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Uitgeverij De Contrabas
Das Haus am Salzhof. Pension in Brandenburg a/d Havel, dichtbij Berlijn. Vanaf 10 augustus 2013.

Cookies

De Contrabas maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie Zie hier
.

oktober 2014

ma di wo do vr za zo
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Colofon

Redactie: Chrétien Breukers. Reacties onder eigen naam of dichters- pseudoniem zijn zeer welkom. Anonieme of niet ter zake doende reacties worden verwijderd.

Pageviews


Sinds 21 augustus 2005

Categorieën