Twitter

Facebook

Uitgeverij De Contrabas
Man zoekt bal van Sander de Vaan -- de voetbalbundel voor dit WK

Elders

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Harry J.M. Kleinhoven

Proest! :-) Zeer geslaagd. Aristoteles' herrie in de dichtkeuken.

Harry J.M. Kleinhoven

Eén der bronnen is in ieder geval geweest 'Letterkundig lexicon voor de neerlandistiek' (2002), auteurs: P.J. Verkruijsse, H. Struik, G.J. van Bork en G.J. Vis [dbnl.org].

Harry J.M. Kleinhoven

Achtereenvolgens [lexicon]: inventio; dispositio; elocutio.

Harry J.M. Kleinhoven

Na dit allemaal zo eens bestudeerd te hebben trek ik mijn eerste positieve oordeel weer in. Er is letterlijk overgenomen, 't is niet eens een flarf of wat daar evt. voor door moet gaan. Nee, foute boel hier. De auteur hoort aan bronvermelding te doen, en moet niet de schijn van eigen 'inventio' wekken.

Marein

Dit soort flarf is vooral een oefening in timing, in dit geval een geslaagde oefening, maar meer doet het niet; meta-elementjes in een flarftekst is wat veel van het goede en andere inhoud ontbreekt.

Cornelis van der Wal

Nee, flarfjes zijn mij te makkelijk. Ik zou zeggen: bedenk zelf eens wat!

Harry J.M. Kleinhoven

"Doe het vuur uit. Haal de pan van het vuur." - Welk vuur? Er is dan immers al geen vuur meer.

Marein

Oh, kom op.

Jürgen Smit

oke - er is dus geconstateerd dat we hier te maken hebben met een flarfgedicht - dan zou het misschien ook leuk zijn om de reacties binnen de context van het flarfgedicht te houden - en dus niet onder het motto ik vind dit gedicht niks want ik heb niks met "voorgebakken" krieltjes.


Marein

Ik herhaal dan maar dat ik dit een goed voorbeeld vind van komische timing in flarf, maar dat er met deze vorm meer mogelijk is. Overigens is dit een erg goed gedicht om beginnende lezers met metaforiek kennis te laten maken, zou het graag lenen voor workshops.

Harry J.M. Kleinhoven

@ Jürgen. Met de beste wil van de wereld kan dit geen flarfgedicht genoemd worden. Lees daarvoor evt. de verhandeling van Ton van 't Hof na (060222):

http://decontrabas.typepad.com/dekleinezaal/2006/02/flarf.html

Nee, dit 'gedicht' is een collage van rechtstreeks overgenomen teksten zonder bronvermelding, gelardeerd met enkele regels eigen invulling. De titel "De flarfe" is ronduit misleidend.

Lilian Caessens

Nou, ik zou haast zeggen: why not. Een nieuwe flarf-vorm. Bijna als het steken van de draak met en erger nog. Het kon zo naar 'De valse noot'. Kritiek is het. Op de Flarf. Op zichzelf goed in elkaar gezet.

Lammert Voos

Wanner gaat Kleinhoven het nieuwe wetboek voor dichters uitbrengen?

Hans Smit

Met wat geluk nooit. Houd hem aan de praat, mensen! Zolang Harry hier rondhangt, doet hij geen dingen die de poëzie werkelijk schade zouden kunnen berokkenen.

Mark van der Schaaf

De auteur hoort aan bronvermelding te doen... Ja! Voor! Dat elk woord een link krijgt naar de bron. Erbij ook nog een flarfkeurmerk (ik stel voor met ©2?) dat de flarf voldoet aan de daartoe gestelde standaarden. Prachtig idee. Ik wil NU een flarfcommissie. Met HjmK als abactis.

Lammert Voos

@Hans: de splinter in andermans oog enz.

Bennie Spekken

@ kampioen moeilijk doen:

heb ooit een stukje van teletekst overgenomen. Was onbedoeld een gedicht.
(Jupiler League, sportgedichten.nl)
Ben ik nu in overtreding?

Harry J.M. Kleinhoven

@ pruttelpropjes. Ach heden, hebben we moeite met een wat tegendraadse mening? Niet zo miepen, mutsen! ;-) Kom liever met steekhoudende argumenten.

Gert de Jager

De titel is helemaal niet misleidend. Tenzij een flarfe een onontdekt krieltjesras is, hebben we hier te maken met het Latijn dat in het gedicht zelf een prominente rol speelt. Flarfe kan gelezen worden als een verbuiging van flarf; “de flarfe” betekent dan niets meer en niets minder dan: “over flarf”.

Het gedicht lijkt mij een weergave of een neerslag van een dichterlijke impasse. Aan de ene kant de regels der stofvinding uit een retorische traditie; aan de andere kant een hyperopportunistische flarfer. Daartussen, in normaal letterkorps, een ‘je’ die vreemde dingen uithaalt met wat hem voorgebakken wordt aangeleverd. Daarbij gaat het om niet om stof voor versjes, maar om een eerste levensbehoefte als voedsel. De dichterlijke impasse is misschien wel een existentiële impasse. Voor een dichter is een dichterlijke impasse natuurlijk per definitie een existentiële impasse.

Ik zie het gedicht als een poging om te ontkomen aan de beperkingen die genreconventies een dichter opleggen – genreconventies die nogal dwingend kunnen zijn: zie het commentaar van “Marein”. De dichter probeert aan een keurslijf te ontsnappen en al doende schreeuwt hij het uit. De expressie en de diepgang die in een ‘normaal’ flarfgedicht nauwelijks te vinden zijn, worden hier als desideratum present gesteld.

Dat laatste kan ik natuurlijk ook eenvoudiger zeggen.

Marein

"Gert de Jager", is het verwonderlijk of laakbaar dat ik van een gedicht meer verlang dan het (goed) neerzetten en beccommentariëren van een stijlvorm?

Chrétien Breukers

Marein, reageer voortaan met je achternaam erbij, en je bent van het probleem "" af.

Ik zeg dit niet als tip, maar als dwingende aanbeveling.

Marein Baas

Ik zie de relevantie van mijn achternaam niet en heb een zekere weerstand tegen dwingende zaken, maar soit, ik ben te gast.

Gert de Jager

Marein, je schreef: "meta-elementjes in een flarftekst is wat veel van het goede en andere inhoud ontbreekt."

Volgens mij betekent dat je a) Nauta's tekst als een flarftekst categoriseert en b) om die reden aan die tekst inhoudelijke eisen stelt.

Ik vind dat een nogal conformistische manier van denken, maar misschien heb ik het verkeerd. En verder ontwaar ik in Nauta's tekst een portee die verder gaat dan 'meta-elementjes'.

Marein Baas

We kunnen discussiëren over hoe diep een protee vervat kan zij in een meta-element, en of dat misschien wat te badinerend is, ik hoop wel duidelijk gemaakt te hebben dat ik het een goede stijloefening vind. Verder stel ik eisen aan poëzie, zoals ik al schreef, of het nu Flarf is of niet. Een dagboekaantekening, handleiding of journalistiek artikel benader ik anders dan poëzie.

Marein Baas

ik had moeten schrijven "of de term meta-element wat te badinerend is". Pardon.

Marein Baas

en nog wat schrijffouten zie ik. Wat een opwinding!

Calvin Klein Underwear

I get pleasure from, cause I found exactly what I was having a look for. You have ended my four day long hunt! God Bless you man. Have a nice day. Bye

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd gepubliceerd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Uitgeverij De Contrabas
Das Haus am Salzhof. Pension in Brandenburg a/d Havel, dichtbij Berlijn. Vanaf 10 augustus 2013.

Cookies

De Contrabas maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie Zie hier
.

juli 2014

ma di wo do vr za zo
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Colofon

Redactie: Chrétien Breukers. Reacties onder eigen naam of dichters- pseudoniem zijn zeer welkom. Anonieme of niet ter zake doende reacties worden verwijderd.

Pageviews


Sinds 21 augustus 2005

Categorieën