Twitter

Facebook

Uitgeverij De Contrabas
Man zoekt bal van Sander de Vaan -- de voetbalbundel voor dit WK

Elders

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Paul van de Wiel

Dit kon haar voorraad zijn

Maar waar zij klom verzon je
Telkens een diepte, kende je
Enkel de wegen terug

Geweldig!

Risee

Zit werkelijk geen enkel beeld of gedachte in die langer dan een seconde beklijft. Typisch gevalletje "dichtertje spelen".

Chrétien Breukers

Interessant dat je uit de volheid van je gemoed reageert, Olaf. Maar als de dichter zou willen reageren, of leren, zou dat beter gaan als je je oordeel optuigt met een voorbeeld (of meerdere voorbeelden).

Marc Vangrieken

Dag Olaf.Feedback is altijd nuttig, bedankt. We kunnen maar hopen dat (liefst op een blauwe maandag) een regel opnieuw in je gedachten komt. Op deze manier meet ik de sterkte van gedichten. Ik wil niet noodzakelijk beklijven bij eerste lezing, ik wil me nestelen onder je huid. Laat me weten of ook dat mislukt.

RHCdG

De laatste strofe en een regel als 'Maak je tekst ongedaan' zijn een beetje te 'dichterlijk', dat ben ik wel met Olaf eens. Maar er staan wel degelijk een paar bijzondere beelden in:

'schurende pap die niemand nog lust'
'waar zij klom verzon je telkens een diepte'
'een stem achter glas'

koenraad goudeseune

Een stem achter glas, is een bijzonder beeld, schrijft Rutger. Waarom?

Jacob van Schaijk

Een beeld kan bijzonder worden door wat het oproept. Bij mij in dit geval een impressie van afstand tussen spreker en luisteraar.

koenraad goudeseune

Tja, stem achter gordijn, had dan ook gekund. Stem achter wc-deur, stem achter grasmaaier...

buigt

Als een gedicht over een dichter gaat of het dichtproces, dan heb ik er eigenlijk al geen zin meer in. Maar ja, de nieuwsgierigheid hè. Helaas had mijn gevoel weer eens gelijk.
Ik ontwaar inderdaad de beschrijving van virtuoos opgeblazen navelgestaar. Dat doet pijn zeg.

Met micro-meta-gedichten moet je trouwens zwaar uitkijken. Niet zelden worden ze gevolgd door een dijk van een writersblock.

Jacob van Schaijk

Bij stemmen achter glas heb ik andere associaties dan bij stemmen achter het gordijn, etc. Maar maakt niet uit: lezen is een persoonlijke aangelegenheid.

Risee

@Rutger: een gedicht is meer dan een opeenstapeling van een aantal (mooie) beelden. Het gaat (mij) erom hoe die beelden in de context functioneren, en die context is behoorlijk oubollig en oninteressant, vind ik. De woordkeuze, de vormgeving, de frasering - alles duidt erop dat de dichter heel graag wil voldoen aan het clichébeeld van een gedicht. Daarom dus: typisch gevalletje "dichtertje spelen".

Paul van de Wiel

Als dichters geen dichtertje meer mogen spelen laten we dan meteen maar stoppen met de hele poëzie. (Het gaat er natuurlijk om of hij/zij bij dat spelen origineel is, en dat was volens mij hier het geval)

willem van de woestijne

@paul en iedereen:
u speelt geen dichter. U bént dichter.
En blijft dichter.

Paul van de Wiel

Het leven is een spel, behalve bij tragische gebeurtenissen of in ellendige omstandigheden. Waarom zou dichten dan geen spel zijn?

koenraad goudeseune

Filosofie is geen spel, waarom zou dichten het dan moeten zijn?

Jacob van Schaijk

Zaken als spel kwalificeren helpt een beetje bij het relativeren van onze rol in het grote geheel. Daarom ben ik voorstander van het ruimhartig verstrekken van dit etiket.

Paul van de Wiel

Toneelspel, pianospel, abele spelen, het spel om de milliarden, politieke spelletjes, de architect speelt met vormen,structuren en materialen, de dichter speelt met woorden, klanken, witregels en leestekens.

Karremans in een dramatische situatie: "I am just the piano player".

Filosofie is geen spel, schrijft Koenraad.
Socrates speelde het spel van vraag en wedervraag. Hij is de vader van de filosofie.

Risee

Een dichter die speelt met taal in gedichten is iets wezelijks anders dan iemand die voor dichter speelt.

Marc Vangrieken

Als ik te kiezen had speelde ik rockzanger en/of rijke zakenman. Ik geef het maar even mee.

Risee

@Marc: doen!

Chrétien Breukers

Soms verlang ik terug naar de tijd waarin Olaf Risee speelde dat hij een kritische weblogger-dichter was. Maar meestal is dat snel over.

Risee

Gelukkig maar, Chrétien. Nostalgie is voor niets goed.

koenraad goudeseune

@ Paul, los van het gegeven dat Socrates zelf geen woord op papier zette, zou je kunnen stellen dat Plato inderdaad de spelvorm koos. Maar is het kiezen van de spelvorm nog wel spelen? Verraadt het niet eerder door die keuze de broodnodige afstand? De denkact waarin de zogezegde speler zich over zijn zogezegde spel buigt, is helemaal geen spel meer. En bovendien, het spel verschilt in die zin wezenlijk van poëzie dat je bij het eerste vals kunt spelen zonder dat het ontdekt wordt. Met valse poëzie kom je nooit weg.

Paul van de Wiel

Ik ben niet zo goed onderlegd in de poëzie als jij, Koenraad, en dat meen ik. Wel ken ik het veinsgedicht van Pessoa, dat volgens mij een diepzinnig gedicht is over de problemen die de dichter moet overwinnen om de waarheid te dichten en daar vaak niet in slaagt. Hij is vaak gedwongen om te veinzen, al of niet opzettelijk.

Los van dit alles heb ik de indruk dat we zelfs in dramatische situaties er niet onder uitkomen een rol te spelen.

@Risee: met jouw opmerking heb je zonder meer gelijk. Je zou kunnen zeggen: iemand die voor dichter speelt speelt dubbelspel.

Paul van de Wiel

Sorry: dubbel spel

Jacob van Schaijk

Voor mij iets om over te denken. Is het dubbel spel, dubbelspel of beide?

Paul van de Wiel

@JvS: Ik heb me weer laten verleiden om helemaal af te dwalen van waar het eigenlijk om zou moeten gaan: dit gedicht!

Na herhaaldelijk lezen kan ik niet anders zeggen dat dat ik het een uitzonderlijk goed gedicht vind over het dichten. De beelden die het oproept zijn origineel en met een beetje moeite kun je ze goed in verband brengen met wat in de dichter omgaat voor hij iets zinnigs op papier heeft. Zie ook mijn reactie boven.

Jacob van Schaijk

Ik vrees dat van mijn eigen gedichten er nooit één de openbaarheid zal halen en dat hoeft ook niet. Ik schrijf voor mijzelf en dat is publiek genoeg. Maar als ik iets aanbied, wil ik elk van de spaarzame beelden die ik gebruik kunnen verklaren. Op grond van die houding geef ik anderen graag het krediet dat zij voor hun beelden ook goede gronden hebben en zie het als mijn lezerstaak te trachten die te achterhalen. Wat een ander doet, is die ander zijn of haar zaak.

timiaan

Dankjewel Marc, herkenbaar en goed gevonden.

mirjam den broeder

Hoe vaker is het lees, hoe mooier en treffender ik het vind. Vooral 3: hoe dan ook willen die woorden toch het hoofd uit.

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd gepubliceerd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Uitgeverij De Contrabas
Das Haus am Salzhof. Pension in Brandenburg a/d Havel, dichtbij Berlijn. Vanaf 10 augustus 2013.

Cookies

De Contrabas maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie Zie hier
.

september 2014

ma di wo do vr za zo
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Colofon

Redactie: Chrétien Breukers. Reacties onder eigen naam of dichters- pseudoniem zijn zeer welkom. Anonieme of niet ter zake doende reacties worden verwijderd.

Pageviews


Sinds 21 augustus 2005

Categorieën