Twitter

Facebook

Elders

Reacties

Feed U kunt deze conversatie volgen door in te schrijven op de reactiefeed van dit bericht.

Peter Knipmeijer

Als dit een poging tot vormvastheid is snap ik niet waarom het ingediend is. Als dit een vrij vers is snap ik niet waarom er voor eindrijm gekozen is. Maar dat zegt meer over mij dan over dit gedicht. Ben benieuwd wat de schrijver en de redactie erover te zeggen hebben.

Inkwith Barubador

Dat net-niet-rijm (moe/blue etc), is dat een grapje van de dichter?

Paul van de Wiel

Er zit een merkwaardige contradictie in dit volgens mij wel vormvaste en geestige gedicht. De nieuwe kleren van de keizer, (ook afkomstig uit Denemarken) stellen namelijk niets voor. Toch vindt de dichter er troost bij. Wat mij betreft kan dat. Er zijn veel mensen die troost vinden bij schijn en/of illusie.
(Peter: er zijn meer sonnetten geschreven met deze volgorde van rijm in de laatste strofes.)

Arjan Keene

Light verse: altijd lekker.
Mag ik in dat geval de volgende reparatie voorstellen?

Danish Blues


Bij 't wachten op de after you
zoek ik maar troost bij Danish Blue.
Qua prijs alleen al ligt ze voor
op Gorgonzola en Roquefort.

Hier in de schappen van Århus
wacht zij mij op in doorkijkbloes.
Gekoeld, in vacuüm getemd
wordt ze geopend ongeremd:

roomblank en groen-turkoois geaderd,
gekruid als een atlete nadert
zij loom de ruige Vikingvrouw

die, badend in het Oostzeeblauw,
beschonken of een tikje stoned,
haar nieuwe keizerskleren toont.


PS: Wees welkom op Het Vrije Vers

Inkwith Barubador

Kijk, dat je suggesties doet of aangeeft waar wat jou betreft de knelpunten liggen: OK. Niets mis mee.

Maar een gedicht herschrijven, alsof het van jou is, dat doe je toch niet?

Chrétien Breukers

Redactie (Jurgen en Joris) en auteur (Job): kunnen jullie antwoord geven op de hierboven gestelde vragen?

Job Degenaar

Waarde Theo,

Och hemel, mag er geen bruggetje geslecht worden over de kennelijk diepe kloof tussen 'vormvast'en 'vrij'? En hoe vrij is een vrij gedicht, dat toch ook 'naar de wetten luistert'?
Ik diende het gedicht in, juist omdat het anders is dan mijn veelal serieuzere 'vrije' werk.

Waarde Inkwith,

Ik hou erg van 'bijna rijm' van het Lovely Rita-type (Paul McCartney): Standing by a parking meter,/ When I caught a glimpse of Rita.
Ooit vroeg ik Drs. P. bij de viering van een nieuw De Tweede Ronde-nummer hoe hij dacht over dit soort rijm. Hij antwoordde de onvergetelijke woorden: 'Dat is iets voor échte dichters. Daar sta ik ver boven'.

Met beste groet,
Job Degenaar

Peter Knipmeijer

Hoi Job,
Er mag zeker een brug geslagen worden tussen vormvast en vrij. Graag zelfs. Ik was gewoon benieuwd of je het metrum met opzet los hebt gehouden. Op Het Vrije Vers wordt dezelfde discussie vanaf de andere kant regelmatig gevoerd. En fanatieker dan hier. Niet dat dat iets uitmaakt.
Groet!

@Benders: als ik nog eens win betaal ik met liefde een bibliofiele uitgave van je werk.

Martijn Benders


Daar hou ik je aan, Peter!

Peter Knipmeijer

En er zijn getuigen, geloof ik :)

Job Degenaar

Hoe kwam ik nu aan 'Theo', Peter?
Zit er iets goddelijks in je?

Dank voor je reactie.

Job

Peter Knipmeijer

Ha, dat lijkt me sterk :-) En dank voor je reactie. Dat 'bijna rijm' snap ik, maar hoe zit het met het metrum dan? Niet dat een gedicht per se metrisch moet zijn, allesbehalve, maar dit lijkt er tegen aan te schurken en dat maakt me benieuwd naar het hoe en waarom :-)
Groet,
Peter

Job Degenaar

Het versje schurkt, Peter, inderdaad tegen een vast metrum aan, zoals een schaap dat jeuk heeft tegen een hek met prikkeldraad. Je moet het wellicht ook meer lezen als een lied, waarbij je soms ook woorden versnelt of vertraagt.
Om niet in een jambische Cats-dreun te vervallen zoek ik veeleer naar een natuurlijk verloop van de taal, of anders gezegd: naar het ritme, waartoe, zoals je weet, niet alleen de afwisseling beklemtoond-onbeklemtoond (metrum) behoort, maar ook de afwisseling in tonatie (hoog-laag), duur (lang-kort), intensiteit (hard-zacht) en tempo (langzaam-snel).
Het gevaar daarbij is dat het ritmegevoel van de lezer kan afwijken van de dichter. Maar een poëzielezer als Jacques Klöters voelt bij het voorlezen van mijn poëzie perfect de beoogde ritmiek aan. Het zal wel in m'n genen zitten dat regelmaat mij gauw verveelt.
Vrijdagavondgroet,
J

Peter Knipmeijer

Duidelijk :-) Dank!

degenaar

Een onbekende naamgenoot : Rudolf Degenaar alias Yochem Sax Brouwershaven dichter/muzikant
weblog : www.zeelandnet.nl/weblog/data/degenaar .

mirjam den broeder

Hoewel ik mij als veganist niet zal laten verleiden door deze Deense dame in doorkijkbloes, vind ik dit een bijzonder geestig gedicht!

Controleer uw reactie

Voorbeeld van uw reactie

Dit is slechts een voorbeeld. Uw reactie is nog niet ingediend.

Bezig...
Uw reactie kon niet worden ingediend. Fout type:
Uw reactie werd gepubliceerd. Nog een reactie achterlaten

De letters en cijfers die u invulde kwamen niet overeen met de afbeelding. Probeer opnieuw.

Als laatste stap voor uw reactie wordt gepubliceerd, gelieve de letters en cijfers in te vullen die die u ziet in de afbeelding hieronder. Dit voorkomt dat automatische programma's reacties achterlaten.

Problemen met het lezen van deze afbeelding? Alternatief bekijken.

Bezig...

Laat een reactie achter

Uitgeverij De Contrabas

Cookies

De Contrabas maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie Zie hier
.

december 2014

ma di wo do vr za zo
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Colofon

Redactie: Chrétien Breukers. Reacties onder eigen naam of dichters- pseudoniem zijn zeer welkom. Anonieme of niet ter zake doende reacties worden verwijderd.

Pageviews


Sinds 21 augustus 2005

Categorieën