Colofon

Dit is weblog De Contrabas. Begonnen op 21 augustus 2005 door Ton van ’t Hof en Chrétien Breukers. Laatste bericht zal worden geplaatst op 21 augustus 2015, of ergens rond die datum. De weblog zal blijven bestaan, om de rijke archieven niet aan de digitale vergetelheid prijs te hoeven geven.

De redactie was in handen van Chrétien Breukers. De reactiemogelijkheid is gesloten, omdat de website niet ten prooi wil vallen aan eindeloze reeksen spam of aan reacties van notoire internettrollen. Mailen over de website kan aan decontrabas[at]hotmail.com

De boeken van Uitgeverij De Contrabas worden geleverd via Liverse, via CB of direct via Liverse. Eind augustus gaat de nieuwe website van uitgeverij De Contrabas, met bestelinformatie, online.

augustus 2015

ma di wo do vr za zo
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Hoofdmenu

A.H.J. Dautzenberg Feed

22 juni 2015

A.H.J. Dautzenberg: Mailwisseling PEN Nederland (vervolg)

Onlangs stuurde A.H.J. Dautzenberg een e-mail naar PEN Nederland, de organisatie die zich zou moeten inzetten voor het vrije woord, maar daar soms een beetje moeite mee heeft. Er kwam een antwoord van Alexis de Roode, bestuurslid, waar Dautzenberg weer op reageerde. Lees die reactie hier.

Mooi citaat van De Roode/PEN: ‘Je kiest er in je werk voor om controversiële standpunten in te nemen, om met omstreden mensen samen te werken of verzonnen gebeurtenissen en gesprekken als feiten te presenteren. Daardoor ben je bedreigd door je medeburgers en heb je opdrachtgevers verloren, en dat valt zeer te betreuren.’

Of PEN daarna iets voor hem kan doen? Nah. Dat zou toch al te gemakkelijk zijn. Enfin, nogmaals, lees en huiver.

23 mei 2015

A.H.J. Dautzenberg: lezing en ingezonden brief aan PEN Nederland

‘En er is altijd wel een psychiater te vinden die zijn paraaf zet onder de geestdodende documenten – en dat adjectief mag u letterlijk nemen, de geest moet gedood worden, de opstandige geest. De wetenschap laat zich wel vaker voor het karretje spannen van sociale wensen. Negers werden uitvoerig door antropologen bestudeerd en uitermate geschikt bevonden voor slavernij. De Judenfrage is door de nodige wetenschappers van een kennistheoretische en vooral ook logistieke basis voorzien en vervolgens succesvol in uitvoering genomen. De gevolgen zijn bekend. In de jaren vijftig zaten de homoseksuelen in de weg, en hop, een paar wetenschappelijke onderzoeken ter morele rechtvaardiging en castreren maar – de schrijver Jan Hanlo was een van de ongelukkigen. Wat er in deze tijd met pedofielen gebeurt, kunt u allemaal volgen – en ja, de meesten van de hier aanwezigen zijn het daar volop mee eens. Zoals ik al eerder zei: de waanzin schuilt in de collectiviteit.’

A.H.J. Dautzenberg hield op 22 mei een lezing in het (beveiligde) Humanity House in Den Haag

En schreef een ingezonden brief aan PEN Nederland, die hier te lezen is. En hieronder:

Lees meer "A.H.J. Dautzenberg: lezing en ingezonden brief aan PEN Nederland" »

02 april 2015

Speech A.H.J. Dautzenberg bij de presentatie van Huil maar, ik wens je uitstel toe van Joubert Pignon

JoubertpignonGisteren werd in Athenaeum Haarlem Huil maar, ik wens je uitstel toe gepresenteerd, de nieuwe bundel korte verhalen van Joubert Pignon. Hieronder de tekst die A.H.J. Dautzenberg  uitsprak.

De kracht van de herhaling 

De eerste Wet van Gossen is een gezaghebbende economische stelregel. Hij wordt ook wel ‘de wet van het afnemend grensnut’ genoemd. De gedachte erachter: hoe meer je van iets bezit, hoe minder nut het krijgt. Van een eerste afwasmachine word je blij, wordt er een tweede afgeleverd dan raak je geïrriteerd en staat de derde op de stoep te wachten om binnengelaten te worden, dan word je boos. Het grensnut neemt af. Met andere woorden: de kracht zit níet in de herhaling.

Lees meer "Speech A.H.J. Dautzenberg bij de presentatie van Huil maar, ik wens je uitstel toe van Joubert Pignon" »

26 maart 2015

A.H.J. Dautzenberg: opiniestuk in De Limburger - Zieke beesten

Vallen de woorden ‘seks’ en ‘minderjarig’ dan krijgen de nodige mensen schuim op hun mond. ‘Van kinderen blijf je af.’ Toen de Volkskrant vorig jaar meldde dat van de vijftienduizend door het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling vastgestelde zaken van kindermishandeling er bij slechts tweeduizend daadwerkelijk aangifte werd gedaan, was er geen publiekelijk protest. Twaalfduizend vastgestelde gevallen gingen dus ‘gewoon’ het archief in.
Ook al blijkt uit alle cijfers dat het merendeel van kindermisbruik in gezinnen plaatsvindt, met mishandeling als belangrijke indicator, dan nog tillen we daar niet bijzonder zwaar aan. Ook huisartsen laten hun vermoedens langzaam sterven in onschuld. Het gezin is immers de hoeksteen van de samenleving. Vaders en (vooral) moeders mogen veel.
Maar komt er een pedofiel (zonder strafblad) in de buurt wonen, dan wordt hem of haar het leven zuur gemaakt en benadrukt de burgemeester in een persconferentie dat hij het jammer vindt dat ‘zo iemand’ in zijn gemeente woont. Ook zegt hij: ‘We moeten aan onze kinderen denken.’ Dan opeens weer wel.

Lees de tekst op Dautzenbergs website >>

10 januari 2015

Door de ironie heen (4): Woody Allen, Jan van Mersbergen, Michel Houellebecq, Peter Buwalda, A.H.J. Dautzenberg en ‘Je suis pedo’ / ‘Ik ben moslim’

Soumission-de-michel-houellebecqEen paar dagen geleden lag ik naast iemand in bed; we keken Magic in the moonlight, een film van Woody Allen. De oude meester - bij Allen is het inmiddels toegestaan om op dit soort woordcombinaties terug te vallen - maakte een studie over, ja, ik kan het ook niet helpen, liefde. Over liefde en aantrekkingskracht, en over de onbestemde onverklaarbaarheid van die aantrekkingskracht. Bij Allen geen ‘wij zijn ons brein’, of de samenstelling van het aantal ‘stofjes’ dat tot een vorm van liefde lijdt, nee, hij vertelt een verhaal, in beeld en geluid, dat van alle tijden en toch alleen van vandaag is, bewegend beeld dat (gedragen door een magistrale Colin Firth) je bij de strot grijpt.

Ik moest denken aan Amour van Michael Haneke, ook een film van een oude meester, niet omdat de twee verhalen op elkaar lijken, maar omdat Magic in the moonlight en Amour met dezelfde inzet zijn gemaakt en getuigen van wat Simon Vestdijk een ‘bezonken meesterschap’ noemde, een meesterschap dat alle overbodige ballast heeft afgelegd en alleen over de onderwerpen spreekt die er toe doen. Je moet oud worden om het leven (dat je bijna gaat verlaten) enigszins te doorgronden. En dan maak je iets over de liefde, zoals Allen, of over de onttakeling die ouder worden met zich meebrengt, zoals Haneke. Als je Remco Campert bent, loop je uit beeld.

Lees meer "Door de ironie heen (4): Woody Allen, Jan van Mersbergen, Michel Houellebecq, Peter Buwalda, A.H.J. Dautzenberg en ‘Je suis pedo’ / ‘Ik ben moslim’" »

30 oktober 2014

Vechtmemoires zorgt voor lichte deining - Ingezonden brief A.H.J. Dautzenberg

Een paar weken geleden verscheen Vechtmemoires, een essaybundel van Joost de Vries. In De Groene stond een voorpublicatie waarin De Vries weinig heel liet van een aantal generatiegenoten, zoals Maartje Wortel, Daan Heerma van Voss, Franca Treur, Robbert Welagen, Jamal Ouariachi en Merijn de Boer. De vraag die De Vries zicht stelt is: ‘Waarom lijkt de jonge generatie schrijvers zo op de vlucht voor het leven? Wat gebeurt er met literatuur wanneer de hoofdpersonen geen liefde hebben, geen humor en geen ambitie?’ Zijn antwoord: er gebeurt niet veel goeds met die schrijvers, althans, er komt weinig goeds uit hun handen. A.H.J. Dautzenberg klom naar aanleiding van de voorpublicatie (helaas niet online beschikbaar) in de pen en schreef een ingezonden brief:

Lees meer "Vechtmemoires zorgt voor lichte deining - Ingezonden brief A.H.J. Dautzenberg" »

09 oktober 2014

Denk Groter: Anton Dautzenberg verdient een lectoraat op Fontys

Anton Dautzenberg, bekend geworden vanwege fictieve interviews met sterren in de vpro-gids en een provocatief bedoeld lidmaatschap van de inmiddels verboden pedofielenvereniging Martijn, mag niet meer werken bij Fontys omdat zijn denken “te controversieel” is. Het bestuur “acht de begeleiding door de heer Dautzenberg niet in het belang van de studenten.” De aanstelling van Dautzenberg gebeurde zonder medeweten van het College van Bestuur. “Op het moment dat het College van Bestuur hiervan kennis heeft genomen, heeft het direct ingegrepen.”

Hiermee creëert Fontys een eigen realiteit, buiten het arbeidsrecht, en buiten de waarden van academische vrijheid. Een imago in de media is reden tot opzeggen van een samenwerking.

Lees de hele beschouwing van Joost Heijthuijsen op De Cultuurpers

22 september 2014

Het voorrecht om aanstoot te nemen - Lezing A.H.J. Dautzenberg bij opening Harma Heikens

HarmaHeinkesAfgelopen zaterdag opende A.H.J. Dautzenberg de tentoonstelling All is fair in love and war van Harma Heikens in KochXBos in Amsterdam. De toespraak die hij hield wordt hier voor het eerst gepubliceerd. Een belangrijke tekst, over het Opschonend Realisme, de ‘plicht’ van de kunst om taboes te verkennen en over het nieuwe boek van Dimitri Verhulst, maar over veel en veel meer. Kunstenaars aller landen, enfin, verenigt u, maar niet zonder het oneens met elkaar te zijn. 

‘Lieve Sarah, durf de waanzin toe te laten, durf onaangepast te zijn. En luister vooral niet naar politici en critici.’ Deze woorden richtte de 85-jarige theatermaker Erik Vos vorige week tot een jongere collega tijdens een publieke ontmoeting op het Theaterfestival in Bellevue. Een aanmoediging, zeker, maar vooral ook een verzuchting. Het Opschonend Realisme heeft ook de kunsten bereikt en, erger nog, behoorlijk in zijn greep. De woorden van Vos hangen als een roze wolk boven deze lezing. ‘Lieve Sarah, durf de waanzin toe te laten, durf onaangepast te zijn. En luister vooral niet naar politici en critici.’

Lees meer "Het voorrecht om aanstoot te nemen - Lezing A.H.J. Dautzenberg bij opening Harma Heikens" »

13 september 2014

Diederik Stapel en A.H.J. Dautzenberg bij Pauw over De Fictiefabriek

08 september 2014

Presentatie De Fictiefabriek Dautzenberg/Stapel, met en zonder aanhalingstekens

Gisteren was de presentatie van De Fictiefabriek van Diederik Stapel en A.H.J. Dautzenberg in De Balie in Amsterdam; het was een mooie, ge(s)laagde bijeenkomst, waarin veel aspecten van het boek en ook wel van de grondvraag die erin wordt gesteld (hoe te leven in een wereld waar de ene fictie wel, en de andere niet geaccepteerd wordt) aan bod kwamen.

Gek genoeg heb ik vandaag twee scans van de recensie die Sander van Walsum schreef in de Volkskrant ontvangen, twee scans die op een detail verschillen: deze en deze. Raadselachtig hoe die twee edities in de wereld komen, maar ze vertegenwoordigen een mooi verschil: met en zonder aanhalingstekens, wat overigens wel heel andere werelden opent waar het de betekenis van foute mannen / ‘foute mannen’  betreft. Mannen die overigens zowel tijdens de presentatie als in hun boek zeggen dat er een smet aan hen kleeft, -- ze zeggen nergens dat ze fout zijn.

De scholier uit het stuk kwam daarnaast uit Utrecht, en Dautzenberg nam het voor een vereniging van pedofielen op, wat weer iets anders is dan voor een vereniging van pedoseksuelen... en zo is de wolk van misverstanden weer helemaal op volle sterkte aanwezig. Jammer. De middag leek me meer dan geslaagd, zoals gezegd. Wie niet kon komen, kan hieronder van het beeldmateriaal genieten:

De Fictiefabriek - i.s.m. Atlas Contact from De Balie on Vimeo.

Uitgeverij De Contrabas

Cookies

De Contrabas maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie Zie hier
.

Laatste reacties

Pageviews


Sinds 21 augustus 2005

Categorieën