Colofon

Dit is weblog De Contrabas. Begonnen op 21 augustus 2005 door Ton van ’t Hof en Chrétien Breukers. Laatste bericht zal worden geplaatst op 21 augustus 2015, of ergens rond die datum. De weblog zal blijven bestaan, om de rijke archieven niet aan de digitale vergetelheid prijs te hoeven geven.

De redactie was in handen van Chrétien Breukers. De reactiemogelijkheid is gesloten, omdat de website niet ten prooi wil vallen aan eindeloze reeksen spam of aan reacties van notoire internettrollen. Mailen over de website kan aan decontrabas[at]hotmail.com

De boeken van Uitgeverij De Contrabas worden geleverd via Liverse, via CB of direct via Liverse. Eind augustus gaat de nieuwe website van uitgeverij De Contrabas, met bestelinformatie, online.

augustus 2015

ma di wo do vr za zo
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

« september 2010 | Hoofdmenu | november 2010 »

oktober 2010

31 oktober 2010

Eelke van Es: Harry Mulisch

Mulisch' nieuwsgierigheid
Vormt nu het Hemelrijk
Trots werkt hij voort
In zijn allegorie

Handelend over de
Relativerende
Almacht die rust
In de Eeuwige Drie

(c) Eelke van Es

Harry Mulisch (1927 - 2010)

Zondagseditie

Bukowski


Ben Pleasants was een vriend van Bukowski en prominent aanwezig in de bruisende  literaire scene van L.A. in de late jaren 70. Pleasants vroeg Bukowski of hij zijn biograaf mocht zijn. Bukowski zag er wel iets in. Een en ander resulteerde in een aantal interviews die Pleasants nu gedeeltelijk heeft vrijgegeven op Malibu Magazine. Zie ook dit eerder bericht.

Een Nederlandse vertaling van The Stars (2007) van Eliot Weinberger op Aligator Magazine.

Een kamer, het eerste gedicht van B. Zwaal op Raster

Het dode tijdschrift Raster heeft 534 levende vrienden op Facebook. (Arjen Fortuin)

Twee gedichten van Esther Jansma op De Revisor.

Hubert Van Herreweghens  bibliofiele Lamentatie van de melaatse koning bijna uitverkocht.

New Selected Poems and Translations  van Ezra Pound bevat een mooie selectie van de vroege Pound, de twee lange gedichten "Homage to Sextus Propertius" en "Hugh Selwyn Mauberley," en het merendeel van The Cantos.

Woord van de week: tafofiel een liefhebber van funeraire archeologie. (Johan De Haes)

"In de Nouvel Observateur ga ik altijd eerst kijken of er een stuk van Philippe Sollers staat. Hij kan ongelofelijk zagen en pretentieus zijn, maar hij durft zijn onderwerpen zeer genereus te beschrijven, alsof je het bochtige levensverhaal van een oude vriend te horen krijgt. In de TLS of The economist staan er dan weer zoveel goede stukken dat ik die boekjes blind koop. De gok is een andere methode: blind kranten of bladen kopen die je niet kent, of sites afdweilen waar je nooit van hebt gehoord. Zo heb ik tijdens de zomer ontdekt dat de Los Angeles Times een geweldige krant is met een goeie kunst- en literatuurverslaggeving." Harold Polis en de literatuurkritiek. (zie ook interview met Mathijs de Ridder en Marc Schaevers van Humo die deReactor wat aanport op Cobra)

30 oktober 2010

Selectiegedicht Gedichtenforum (1)

Elke twee weken plaatst de redactie een gedicht op de voorpagina van De Contrabas. Alle selectie gedichten worden opgenomen in een jaarlijks te verschijnen bundel bij uitgeverij De Contrabas. De aftrap wordt gegeven door Vel over vel van Willem Thies.


Vel over vel

kortstondig de kinderen die spelevaren op de vijver

schoorvoetend gaat het volk voorbij

een monitor toont iets afwijkends
iemand zucht – kucht

twee vrouwen twijfelen over de aankoop
van een bundel

'steek je hand onder een bladzijde en je schrikt
je ziet de poriën in je huid

 

zó dun is het papier'

 

Willem Thies

Nieuw gedicht Guido Vanhercke

Nieuw gedicht van Guido Vanhercke op Gedichtenforum: Little church.

Eelke van Es doet een Ramsey

Ramsey’s vaderlandsgedicht

Wie neerlands bloed in d’aders vloeit
    van vreemde smetten vrij
wiens hart voor leed en aandacht gloeit
    verplaats uw blik naar mij.
Vandaag zien wij weer één van zin
    de pennen afgestoft.
Vandaag zet ik mijn weeklacht in
    voor poëzij en schoft.

Ik eer de lezers van mijn land.
    Hun vlekkeloos discours
vertelt mij wat het volk verlangt:
    de kiespijn van een boer.
Ik eer mijn lezers hemelhoog
    en schrijf als een fascist
die jan en alleman gedoogt –
    zolang als hij beslist.

 Beschermt gij, lezers, onze grond
    waar ’t melodrama blaat,
gij die zo rein zijt, kerngezond
    en zuiver op de graat.
Wij smeken om een zachte hand
    wij zijn niet van de straat.
Behoud voor 't lieve lezersland
    de priet- en kwezelpraat.
 

Braakt uit, gij vrienden van ‘t begin
    uw zang, uw woord, uw gal.
Niets is taboe of ons te min
    mijn bagger minst van al.
Verwijder dus wat u niet zint
   spuug uit wat niet bevalt
laat zien hoe u mij hier bemint
    omhels me op mijn smalst.

Hoe klopt ons hart, hoe zwelt ons bloed
    bij 't rijzen van mijn toon.
Klonk ooit een kwelender gemoed
    een leger hoofd zo schoon?
Waar hoorde men die zwanenzang
    voor volk en vaderland?
Ik zing hier ook in uw belang
    het staat al in de krant.

 
Verzwijg wat afwijkt van uw bloed
    en van uw dichtersbuik.
Verdelg het niet, bewaar het goed
    zodat de ernst ontluikt.
Wie hier nog onze humor zoekt:
    los op in brandend veen.
Waar elk verschil werd opgedoekt
    zijn staat en zanger één.

 
 Wie neerlands bloed in d’aders vloeit
    van vreemde smetten vrij
dat liedje staat weer eens in bloei
    door dwazen zoals wij.
Volgaarne word ik door het volk
    van Wilders aangerand
Dan prevel ik weer van mijn wolk
    naar schoft en vaderland.


-- 

(c) Eelke van Es

 

29 oktober 2010

Nasr bij Pauw en Witteman

Vlaamse Nacht van de Poëzie 2011 + Oproep

Ingezonden persbericht:

EEN NIEUWE LEGENDARISCHE NACHT VAN DE POËZIE IN 2011

NachtvdPoezie+txt-224x300 De eerste editie van de Nacht van de Poëzie in 1973 is inmiddels een mythe. Met een pistoolschot opende Marcel van Maele de eerste Nacht voor een uitverkocht Vorst Nationaal. Het gebeuren zelf was een ongelooflijke chaos. Het publiek liet luidkeels zijn waardering en afkeuring blijken. “Een geweldige rotzooi,” vond Jean Pierre Rawie. “Al die Nachten in Vlaanderen waren een gigantisch drama, en toch had het wel wat,” dixit Tom Lanoye. Guido Lauwaert schreef als organisator nog drie legendarische edities op zijn naam, in 1975, 1980 en 1984, met gasten als Allen Ginsberg, Hugo Claus, Simon Vinkenoog, William Burroughs, Johnny the Selfkicker, Gust Gils en John Massis.

Zaterdag 2 april 2011 krijgt de geschiedenis van de Vlaamse Nacht van de Poëzie in de Gentse Vooruit een nieuw hoofdstuk. Lauwaert zegde op verzoek van Knack (dat zich ook engageerde in de vier vorige edities) toe een vijfde editie te realiseren. Knack, het Vlaams-Nederlands Huis deBuren, het Poëziecentrum en Vooruit slaan de handen in elkaar voor een nieuw circus van spraakmakende dichters die zoals vanouds met entr’actes worden afgewisseld.

Het was de uitdrukkelijke wens van Guido Lauwaert om een nieuwe curator aan te stellen die de bakens uitzet voor deze vijfde editie. De keuze viel op Michaël Vandebril die voor de Stad Antwerpen reeds vele poëzie-initiatieven heeft ontplooid: van het stadsdichterschap, over de Donderdagen van de Poëzie tot het nieuwe Felix Poetry Festival. Vandebril maakt samen met Willy Tibergien (Poëziecentrum) de uiteindelijke selectie die op Gedichtendag 2011 wordt bekendgemaakt.
Vandebril: “Ik wil als curator de ziel van de historische Nachten van de Poëzie bewaren: de dichter die met zijn gedichten op een podium de strijd aangaat met het publiek. Ook de lange, uitputtende duur van de originele Nachten wordt aangehouden: twaalf uur lang krijgen 50 dichters minder dan tien minuten tijd om een blijvende indruk na te laten. Vooruit wordt voor de gelegenheid omgetoverd tot een ‘serre chaude’, een warme broeikas vol vreemde planten, dieren en dichters , een verwijzing naar de eerste poëziebundel van Maurice Maeterlinck. In 2011 is het honderd jaar geleden dat de Gentse auteur de Nobelprijs voor literatuur ontving.”

Guido Lauwaert belooft de ziel en de chaos van deze Nacht van de Poëzie te zullen bewaken: “Het moet een circusspektakel voor intellectuelen worden. Alles kan, niets moet. Hoe zotter, hoe beter." Het moge duidelijk zijn: er is een nieuwe legendarische Nacht van de Poëzie in de maak. Michaël Vandebril stelt voor uitgeverij De Bezige Bij Antwerpen een bloemlezing samen van de Belgische en Nederlandse dichters die optreden op de 5de Nacht van de Poëzie. In het nawoord schetst Guido Lauwaert voor eens en voor altijd de turbulente geschiedenis van de Nacht van de Poëzie sinds 1974. Het boek wordt in Vooruit voorgesteld op de 5de Nacht van de Poëzie, 2 april 2011.

PRAKTISCH
5de Nacht van de Poëzie in Vooruit, Gent - zaterdag 2 april 2011 - meer informatie op
www.denachtvandepoezie.be - tickets binnenkort beschikbaar via vooruit.be of tel. 09 267 28 28.

OPROEP
WIN JE PLEK OP DE 5de NACHT VAN DE POËZIE MET EEN BOEKGEDICHT

Lees meer "Vlaamse Nacht van de Poëzie 2011 + Oproep" »

Kees Klok: Kronieken (7)

Medewerker Kees Klok publiceert vandaag deel 2 in zijn reeks kronieken, Idioten ontloop je nergens. Net als deel 1 (En vooral: de gordijnen dicht!) uit 2008 tekent Liverse voor de uitgave. Vandaag nogmaals enige fragmenten, bij wijze van voorpublicatie.

6a00d8341c6d0253ef0134863f9b67970c-320wi

Lees meer "Kees Klok: Kronieken (7) " »

Awater-redactie = (bijna) jury Turingprijs

De Turing Nationale Gedichtenwedstrijd stuurt altijd enorm fijne, positieve persberichten. Over Huub van der Lubbe, of over Manuscripta, etc. Daarom las ik onderstaand fragment eerst vooral met een blij, ik mag zelfs wel zeggen eufoor gemoed: 

"Bij de eerste editie van de gedichtenwedstrijd hebben wij aangekondigd dat alle deelnemers een persoonlijke beoordeling zouden ontvangen. Helaas is dit door de overweldigende belangstelling voor de wedstrijd destijds niet gelukt.
De redactie van poëzietijdschrift Awater is echter bereid gevonden om zowel dit jaar als de komende jaren alle inzendingen te beoordelen. Bovendien zullen alle gedichten die de tweede ronde bereiken van hen persoonlijke feedback ontvangen.
De Awater-redactie zal ook de Top 100 samenstellen. Uit deze lijst kiest de jury onder leiding van Gerrit Komrij vervolgens de winnende gedichten."

Helaas sloeg de euforie na 0,2 seconde om in een licht-existentiële crisis. Hoezo, "bereid gevonden", waarom "dit jaar" én "de komende jaren"? Waarom nou net de redactie van Awater? Zijn er echt geen betere voor-selecteerders te vinden dan Edwin Fagel, Thomas Möhlmann, Janita Monna, Ron Rijghard en Rob Schouten? 

En hoe gaat die redactie van vijf personen dat doen, minimaal 16000 inzendingen beoordelen, en toch nog altijd een gedicht of 1000 "persoonlijke feedback" geven? Of gaat het om minder inzendingen, die "de tweede ronde" halen? Vragen, vragen.

En de overweging, dat de Turingprijs heeft gekozen voor een langdurige samenwerking met vijf redacteuren die, in een kleine poëziewereld, zoveel belangen vertegenwoordigen, dat je niet vreemd moet staan te kijken als die belangen zometeen allemaal behartigd blijken te zijn in de uiteindelijke lijst van honderd gedichten, waaruit de jury dan – nou, vooruit – mag kiezen.

Het veilige midden, dat lijkt de koers waar de Turingprijs voor kiest. 

Uitgeverij De Contrabas

Cookies

De Contrabas maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie Zie hier
.

Laatste reacties

Pageviews


Sinds 21 augustus 2005

Categorieën