Twitter

Facebook

Uitgeverij De Contrabas
Uitgeverij De Contrabas

Elders

« Publieksprijs in de krant en Ton van 't Hof-nieuws | Hoofdmenu | Montagne bij de Avonden »

04 december 2005

Dagboek van een bloemlezer – deel 5

Nk2001123Een vraag die ik had willen vermijden, maar die toch opkomt als je de bundeloogst van de laatste 25 jaar doorploegt: 'Wie is nu de beste Nederlandse of Belgische dichter van de afgelopen 25 jaar?' Arjen Duinker? Ingmar Heytze? Astrid Lampe? Joris Iven? Marc Kregting? Maarten van den Elzen? Marije Langelaar? Jo Govaerts? Han van der Vegt, Eva Cox of Catharina Blaauwendraad? Tom Lanoye of Philip Hoorne? Of toch Henk Knol? Ik weet het echt niet. Ik stel me zo voor dat de Vijftigers wisten/vonden: Lucebert is de grootste dichter van onze generatie. En dat men in 1920 veel ophad met A. Roland Holst, en in 1930 met Bloem (J.C.) en kort voor 1940 met Slauerhoff, Achterberg en Marsman. Maar nu? Wie wordt door collega's gezien als de grootste dichter van dit moment? Wie is het bekendst bij het poëziepubliek? Ik heb na lezing van vele, vele honderden bundels wel een favoriet gekregen (Duinker), en sommige dichters zijn iets in mijn achting gedaald (Oosterhoff), maar welke dichter schrijft nu, op dit moment, poëzie die met kop en schouder boven de rest uitsteekt? Of is dit een 'kampioensvraag' die er niet toe doet?

Gelezen in Bunker Hill 30. Het staat in een interview dat Alfred Schaffer had met H.H. ter Balkt.

Schaffer: 'En je gelooft in poëzie.'
Ter Balkt: 'Natuurlijk, anders schreef ik niet. Ik geloof alleen niet in poëzie van dode dienders. Ik geloof niet in cement, ik geloof niet in slimmigheidjes. Wel in poëzie die op zoek is, die niet zelfvoldaan bij haar volgepakte pakken neerzit. Een dichter moet niet alleen brullen over zichzelf, maar ook over de wereld. Ik ben een fijnzinnige plattelander. Maar ik had geen mooie leerschool. Ik geloof werkelijk dat poëzie iets teweeg kan brengen, dat het mensen op de been kan brengen in tijden van nood. Zonder dat geloof is er niets.'

Reacties

Alain delmotte

Onze skepsis zit te diep geworteld om nog in kampioenen te geloven, Chrétien. We leven niet meer in de wereld van 1920, 1930, 1940 en 1950. Het wereldbeeld van toen is niet dat van nu. Dat van nu - als het je even positief, echt eventjes maar, bekijkt- is heerlijk Babels, heerlijk heterogeen. En eigenlijk vind ik dat nog niet zo'n slechte zaak.

Chrétien Breukers

Hallo Alain, je hebt gelijk. Ik geloof ook niet in kampioenen, maar als je iedereen zo achter elkaar leest, en keuzes moet maken, ga je automatisch rangschikken, ordenen, etc.

Jolijn den Os

Je vergeet K. Michel. En Nachoem Wijnberg. En, en... Good luck.

Chrétien Breukers

Dank. Mijn opsomming was ook niet compleet, eerder bewust, hoe zeg je dat, met van alles door elkaar.

Fred Papenhove

Draaibaar komt eraan!

Martin van Kralingen

Geef mij een vast punt......
Of misschien toch liever niet, want misschien ligt daar een universele kernwaarde voor datgene wat poëzie is.

Maarten Das

Is iedereen Menno Wigman vergeten? Ach, en Hans Verhagen natuurlijk...

Chrétien Breukers

Hans Verhagen debuteerde voor 1980. En Wigman, wie zou hem vergeten?

Samuel Vriezen

Wat ik zelf merk: hoe dichter bij (qua generatie) een dichter, of componist, of andere kunstenaar bij mijn eigen generatie komt te staan, hoe moeilijker ik kan denker in termen van 'groot' of iets dergelijks. Als je mij zou vragen naar wie de grote dichters of grote componisten zijn, dan kom ik toch het makkelijkst met een lijstje van zo niet doden, dan toch bijna doden. Terwijl ik het werk van jongere generaties met meer interesse volg. (er valt natuurlijk ook meer te 'volgen').

Sinds Kenneth Koch stierf is hij er voor mij alleen maar groter op geworden. Met Jackson Mac Low lijkt nu hetzelfde te gaan gebeuren. Creeley, ook sinds een half jaar een af oeuvre. In NL: Ouwens, Starink.

Alsof 'grootheid' niet relevant kan zijn voor de levende kunst.

Peter M. van der Linden

De alles overlevende Jan Eijkelboom is uieraard de polderkoning van de vakkundige regelmaat.

Peter M. van der Linden

De alles overlevende Jan Eijkelboom is uieraard de polderkoning van de vakkundige regelmaat.

Laat een reactie achter

Als u reeds een TypePad of TypeKey account heeft, gelieve u dan aan te melden.

Uitgeverij De Contrabas
Das Haus am Salzhof. Pension in Brandenburg a/d Havel, dichtbij Berlijn. Vanaf 10 augustus 2013. Interessant voor schrijvers en dichters.

Cookies

De Contrabas maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie Zie hier
.

april 2014

ma di wo do vr za zo
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

Colofon

Redactie: Chrétien Breukers. Reacties onder eigen naam of dichters- pseudoniem zijn zeer welkom. Anonieme of niet ter zake doende reacties worden verwijderd.

Pageviews


Sinds 21 augustus 2005

Categorieën

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...