Twitter

Facebook

Uitgeverij De Contrabas
Uitgeverij De Contrabas

Elders

« Nieuw nummer Poëziekrant | Hoofdmenu | Delfina Acosta uit Paraguay in Stanza »

04 november 2005

Dagboek van een bloemlezer – deel 1

Dagboek_1De eerste bloemlezing die ik ooit kocht, was de 'dikke Komrij'. Het gaat hier om de tweede druk van het boek, verschenen in maart 1980. De eerste druk is volgens de technische gegevens verschenen in december 1979. Vreemd, ik dacht altijd dat het boek uit 1980 dateerde. Op de titelpagina schreef ik 'CH Breukers, juli 1980'. Het over de prijs heen geplakte stickertje meldt: 'Kantoorboekhandel Tindemans, Hoogstraat 4, Weert'. Ik heb het boek in de daaropvolgende jaren letterlijk bijna stuk gelezen. Ik wist precies wie met hoeveel gedichten vertegenwoordigd was. Ik internaliseerde de keuze van Komrij, had dezelfde voorkeuren en, vooral, afkeren als hij. Ik was pas 15. Laat dat tot mijn verdediging strekken.

Ik citeer de eerste zinnen uit het voorwoord dat Komrij 26 jaar geleden aan de eerste editie meegaf: 'Zou ik mogen zeggen dat deze bloemlezing uit de Nederlandse poëzie van de negentiende en twintigste eeuw en van de beste is die ooit werd gemaakt? De kiesheid, dacht ik, verbiedt me dat. En bovendien: ik kan dit gerust aan anderen overlaten.' Verderop heet het: 'Ook de ontevredenheid speelt een rol; ontevredenheid over de manier waarop uit de Nederlandse poëzie alsmaar wordt bloemgelezen: alsof poëzie het domein bij uitstek is van gevoelsuitstortingen, verheven stemmingen, vliegende vaandels en gezwollenheid. De koek wordt altijd op dezelfde wijze doorgesneden, of dat nu met een ethisch of en politiek mes gebeurt. Ik heb een andere doorsnede willen geven: gedichten die het verstand scherpen en amuseren – zonder dat het verstand weer tot religie wordt. Het accent ligt, om een indruk te geven, hier meer op het vakmanschap. de smaak en het volwassen gezicht dan op het stamelen, de vulgaire sentimenten en het simpeldom. Meer op de satire, de maskerade, de afstandelijkheid dan op de dodelijk ernst, de eenduidigheid en het volle leven.'

Vakmanschap, smaak en een volwassen gezicht; ziehier de drie eigenschappen waaraan een goed gedicht óók nu nog dient te voldoen. In mijn keuze uit de poëzie tussen 1980-2005, te presenteren in de aanstaande bloemlezing, wil ik me wel aansluiten bij wat Komrij toen heeft geformuleerd. Zoals iedere bloemlezer die via zijn werk een uitspraak wil doen over de canon (oh, lelijk woord) alleen maar kan aansluiten bij het werk van Komrij, al was het maar omdat er de laatste 25 jaar in Nederland geen andere grote (nieuwe, dank, Bart FM) overzichtsbloemlezingen zijn gepresenteerd. Maar dat wil niet zeggen dat de canon van de Nederlandse poëzie na 25 jaar ook eens door iemand anders op de schop kan worden genomen. Door mijn werk als redacteur zie ik, regelmatig, dat Komrij dingen mist of dat hij accenten anders legt dan ik. Het is nu tijd voor een nieuwe dikke bloemlezing.

Reacties

Droog

"Al was het maar omdat er de laatste 25 jaar in Nederland geen andere grote overzichtsbloemlezingen zijn gepresenteerd."?

Ergens meen ik me te herinneren dat een overzichtsbloemlezing getiteld 'De Spiegel' bestaat:
http://balans.bookman.nl/najaar2005/balans.pl?34
Sedert 1939.

Chrétien Breukers

Ok. Dat is zo. Maar ik bedoel hier: geen nieuwe overzichtsbloemlezingen.

Droog

En natuurlijk 'Dichters van deze tijd', waarvan de eerste editie in 1894 (!) verscheen en de 25ste en zover bekend laatste herziene editie in 1994.

Samenstellers waren achtereenvolgens J.N. van Hall (1e-9e dr.), J. Prinsen J.Lz. (10e-12e dr.), J. Greshoff (13e dr.), D.A.M. Binnendijk (14e-19e dr.), Paul Rodenko (20-23e dr.) en Hugo Brems (24e en 25e dr.).

Met dank aan de KB.

Droog

En 'nieuw'? Moeilijk: elke herziene editie is in feite een nieuw boek.

max

Och heden Breukers gaat een dagboek bijhouden! Heb je wel je pilletjes genomen vanochtend jongen en ga je op tijd naar bed?!

Chrétien Breukers

Alles geslikt en ik ga zo slapen. Dank.

Samuel Vriezen

Ik ben trouwens erg benieuwd naar wat vakmanschap, smaak en volwassenheid nou eigenlijk inhouden in de poezie. Ik heb geloof ik op voorhand het meest een gevoel bij 'volwassenheid'. Zal zeker bij verschijning het boek driftig doorbladeren.

Chrétien Breukers

Breukers maakt bloemlezing en opvoedboek tegelijk.

stolb

Auwch. Daar komen alleen maar brave kindertjes van. Waarom niet je zgn. aanvullingen en accenten in een klein, handzaam boekje zetten? Hoeft men niet weer zo'n dikke pil met 95% overlap aan te schaffen.

Chrétien Breukers

95%? Nee nee, zoveel overlap is er niet. Zeker niet.

stolb

Graag gedaan.

Laat een reactie achter

Als u reeds een TypePad of TypeKey account heeft, gelieve u dan aan te melden.

Uitgeverij De Contrabas
Das Haus am Salzhof. Pension in Brandenburg a/d Havel, dichtbij Berlijn. Vanaf 10 augustus 2013. Interessant voor schrijvers en dichters.

Cookies

De Contrabas maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie Zie hier
.

april 2014

ma di wo do vr za zo
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

Colofon

Redactie: Chrétien Breukers. Reacties onder eigen naam of dichters- pseudoniem zijn zeer welkom. Anonieme of niet ter zake doende reacties worden verwijderd.

Pageviews


Sinds 21 augustus 2005

Categorieën

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...